pengalaman bersalin kali ke-2

where to start.....i ade citer tak sebelum nie masuk 7 bulan peknen i kena pakai pad the whole time as sebab kalo batuk ke, kalo baby mengeras skit, air kencing akan terkeluar sendiri. aku pn air kencing ke air ketuban. yela xrupa air kencing, tp aku anggap j air kencing sbb xbyk. sikit2. siap pergi dok, dok kata air kencing sebab lmbt lg due. memang agak rimas, yela kalo time peod pn pakai pad 7-8 hari jer. nie berbulan2. tp tueler pengorbanan dan tanggungjawab. biler dh peknen, semua kita kena terima.....morning sickness, muntah, bawak perut, naik berat badan, muka jerawat k, kaki sembap, xleh mkn itu ini, kena mkn ubat, kena cucuk every month, masuk kuar spital....kalo nk listkn, mcm2..setiap org berbeza. tp once kita redha sebab kita yg nk anak dan biler fikirkan anak dlm perut tue adalah anugerah yg tak semua org dpt dr Allah, mesti kita dpt hadapi semua tue.....

oppssss, terlari dr topik lak, tp ade kaitan gak kn. 14 oct 2011, siap semua, dlm kul 10 pm mcm tue, tiba2 aku rasa mcm air kuar byk dr biasa. jap2 mengalir turun. aku bgtau husband....hbsla basah kain lampin yg aku pakai sebab nk tgk color apa air tue, pakai pad kang xnmpk lak. boleh perah lagi. husband kata nk g hospital ke, aku ckp tunggu dulula. tp biler baring nk tidur je, kuar lg. tp aku tidur je ngn pakai pad dan alas kain. pukul 2.30 am, aku terjaga...air kuar lg...mengalir agak lama. aku kejut husband, husband kata kita g klinik dulu. bersiapla kitaorg....hubby aku angkat je anak kitaorg yg thg tidur. pi klinik penawar masai, ada 3 org, pi lak klinik penawar betik, ade org gak. pi klinik yuslina cendana, tutup...br teringat yuslina kt kota masai 24 hr gak. gla sana. doktor scan, dia kata....kalau dh kuar air byk tue, dia wt surat refer k hospital. hospital mana dia tanya, aku jwbler sultan ismail sbb aku follow up twin kt situ. and kalo deliver kt situ pn husbans leh masuk tgk, hsa xleh.

hubby aku terus g emergency, biler mak guard tue tanya ckp air ketuban kuar. time tue aku xrasa sakit pn, leh jln molek jer. cuma kadang2 perut mengeras, sbb dh biasa dr 7 bulan lg.
masuk bilik saringan, doktor pelatih check jalan....yg first(br bgn tidur) ckp 1.5 cm, mai sorang lg doktor pelatih, lg senior skit kot, dia lak check, dh 3 cm la dia ckp. tp tueler, doktor laki check jln xbape sakit, nasib baik. bukan apa, kadang2 org pompuan buat, terus je seluk,apa salahyer letak air yg sejuk tue byk2 xla rasa sakit sgt. pastue dia panggil doktor betul sbb aku br 34 wek ngn kembar lak tue. doktor tue mai, scan, tgk baby br 1.89 ngn 1.59 kg, xberapa lg, dia taya sakit tak, aku katala xder, tp time dia pegang perut aku, baby mengeras, dia ckp tue ada contraction, aku ckp mmgla ada cuma xsakit mana. mcm aku dgr dia call doktor pakar lain, pastue aku doktor tue ckp, sebab berat baby xcukup lg, aku akan diberi ubat matang paru2 baby dan ubat utk hentikan contraction.

tepat kul 5.30 am, maila misi agak berumur cucuk punggung aku...aku tersentak, dia kata jgnla mcm tue nanti tercucuk sy, yela xckp pn injection tue mmg sakit. nape nk marah aku lak. misi yg muda awal td, senyum je walaupn tersenguk2, yg dh berumur skit nie xknla xleh lembut skit...iskh iskh. pastue dia bwk aku g bilik icu. bilik nie mcm spesel skit, sebilik sorang..yela bilik emergency. aku pn tidur pas dia masukkn ubat henti contraction kt aku.

14 oct 2011....8 pg
doktor pakar round and aku bgtau contraction dh xder, last contraction pg td kul 7.30 am. pastue dia suruh cabut ubat henti contraction tue sbb dh xder xcontraction dn bacaan jantung aku laju. mungkin sebab kesan ubat tue. tp mmg aku xselesa...rasa cam laju jer jantung aku. tp dia kata aku kena transfer wad biasa utk observation lg. masukla aku wad biasa. sehari kt situ, dlm petang kul 6 ptg, kena inject ubat matang paru2 bayi lg sekali. misi tue ok skit, dia bual2 ngn aku dan cucuk. even sakit sgt, tp aku bsyukur dia ok, xla masam jer. yela aku bukan yer masam pn. dlm kul 7 lebih, badan aku cam sejuk semacam, pastue aku rasa air ketuban kuar balik.

8.30 pm....
doktor round lg sekali..time nie doktor pompuan. dia check aku, aku bgtaula air ketuban kuar lg, dia siap tgk lg kat bawah. dan aku ckpla contraction dtg balik, dia pegang dahi aku, eh panas nie. dia panggil misi check suhu...tgk2 38 darjah, demam nie...dia takut baby kena kuman infection sebab aku dh demam, dia check jalan, tp sakit lak time dia check...3 cm. dia call doktor pakar, pastue maila sorang misi tue bgtau aku akan dibawa k labor room terus sbb takut baby kena jangkitan kuman. aku terus minum milo sekotak, sbb pernah baca kalo nk bersalin, minum milo utk tenaga. air selusuh semua xsempat nk prepare, yela br 34 minggu 2 hari. xsangka lak dh kena deliver.

kat labor room, adui xleh nk citer. xde pn misi yg incharge aku semua doktor pelatih ngn doktor. jd bahan kajian, aku xkisah jd bahan kajian tp sometimes better staff nurse yg buat dr doktor pelatih nie. yela, masa kt bilik emergency, diorg cucuk tgn aku salah urat, kuar darah...pastue misi tue ckp biar dia yg buat...misi buat, sekali jer ok. sib baik misi tue ckp kt doktor pelatih tue xyah buat, biar dia yg buat. kalo xbape kali la salah. opsss...sori yer doktor pelatih. aku cuma citer pengalaman aku, xsemua korang cam tue. sebab case aku spesel, xde staff nurse pn kt bilik aku, semua doktor pelatih ngn doktor. diorg pening nk dptkn bacaan jantung baby no 2 sedangkn sblm nie misi buat ok jer. siap masukkn tiub kt bawah sebab nk bacaan baby no 2, salah gak. ker nk bg experience kt doktor pelatih tue...iskh iskh, pastue maila doktor senior ckp, okla baccan tue. sometimes jd doktor nie kena kot logik gak, xkn semua nk ikut procedure kn.

pas doktor senior tue advise, diorg pn ok....tinggalla aku ngn sorang doktor pelatih, dia masukkn ubat kuatkn contraction sebab bukaan still 3 cm, time tue hubby aku ada kt sebelah, adoi allah je tahu betapa sakityer nk bersalin...biler contraction tue makin kuat, xterkata2 rasa. bernafas mcm2 cara. tarik nafas panjang2, lepas. tp sakit tetap sakit. aku masuk labor room kul 10pm, dlm bertarung ngn contraction tue, ngn wayar check jantung baby tue, aku nk pusing xleh, kalo dpt pusing kurang skit sakit.....tiba2 aku rasa cam nk meneran....mcm nk berak. aku bgtaula doktor pelatih tue sakit sgt, nk terberak dh nie. dia kata belum lg, akak kira berapa lama contraction tue, kalo 40 kali satu minit, yela la nk bersalin. aku ckpla betul nk meneran nie, dia pn nk check jalan. tp biler nk check dia aku meneran sbb mmg rasa nk meneran, dia terkejut, alamak.......doktor, kepala bayi dh nmpk. br kelam kabut cr doktor.

doktor sampai dan beberapa org lg sampai....time tue sayup2 aku dgr doktor kata push...aku terus push...dan....lahirla atiya, anak kedua aku ke dunia. dan xlama pas tue, aku dgr doktor kata nk teran ke x, aku teran jer, dh berapa kali teran, lahirla anak ketiga aku...afrina. dan dua2 anak aku diletakkn kt dada aku..time tue alhamdulillah dan syukur pada Allah je yg mampu aku fikirkn. tp rupayer lega aku xhbs lg, doktor pelatih tue duk sibuk nekan perut aku, aku siap tanya doktor tue, xkuar lg uri, dia kata belum. aduhai, pastu mai lak doktor pelatih sorang lg...dh dekat setengah jam, aku ckpla pggla doktor. doktor mai, marah...u all nie next time kalo dh 1/2 jam uri xkuar, pgl i.....doktor terus seluk2 kt bawah, alamak sakityer....terasa nk meneran, doktor kata jgn meneran, nanti byk drah kuar. tiba2 doktor teriak suruh bg aku uubat tidur, lmbt lak doktor pelatih tue ambk, kena marah lg dek doktor...yela tgh urgent. pastue dok platih tue inject, terus aku xsedar. sedar2 jer ada misi taye, akak dh minum, belum....dia bg aku air susu. dn perutju terasa sakit sikit. dan aku disorong e wad. anak aku dua2 kat icu.....

wah, pjg tul karangan aku......sharing is loving....utk kenangan aku dn buat ank2 nanti. yela, nanti dh xigt detail...luv both my doter

Comments

  1. huhu seksanya nak kuarkan wiwin nie rupanya...takut plak bila baca...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts